Statisktik i miljöskatt och utsläppen av koldioxid.

Motorfordon och Miljöskatten i statistik

                                                   Per Ton* koldioxid

1996 var utsläppen av motorfordon 287 021
1997 var utsläppen av motorfordon 338 525
1998 var utsläppen av motorfordon 287 021
1999 var utsläppen av motorfordon 338 525
2000 var utsläppen av motorfordon 324 739
2001 var utsläppen av motorfordon 324 739
2002 var utsläppen av motorfordon 270 931
2003 var utsläppen av motorfordon 242 876
2004 var utsläppen av motorfordon 277 821
2005 var utsläppen av motorfordon 268 582
2006 var utsläppen av motorfordon 256 015


Det man kan se att som skatten har höjts för fordons industin har koldioxidutsläppen samtidigt minskats, se här!

Det är alltså därför miljöskatten i miljöpolitiken är så när det gäller till att värna om miljön. För att värna om miljön så som att till exempel glaciärerna inte ska smälta på grund av att temperaturen förändras. Måste vi minska på utsläppen som av koldioxid. Miljöskatter är även till för att det ska synas hur mycket en product eller var tar skada i miljöpåvärkan när det kommer till priset. Detta är då vi även kan ta ställning och bestämma oss efter våra ekonomiska föruttsätningar dessutom att det är bättre att att köpa och handla efter vad som värnar miljön.

Samtidigt kan vi även se här att subventionen i Sverige har ökat från 2000 till och med 2008. Därmed spelar det även en stor roll vad vi röstar på i höst. Det är vi som ger politikerna dess ansvar att förändra någonting.



Källor:
http://www.scb.se/Pages/ProductTables____38171.aspx
http://www.swedishepa.se/sv/Lagar-och-andra-styrmedel/Styrmedel-for-miljovanliga-val/Olika-typer-av-styrmedel/Om-ekonomiska-styrmedel/Miljoskatter-och-miljoavgifter/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0