Nu och framtiden, en ekonomisk fråga

"Våra aktiviteter nu
och under kommande årtionden kan skapa risker
för omfattande negativa ekonomiska och sociala
effekter, i klass med de förknippade med de båda
världskrigen och den ekonomiska depressionen
under 1900-talets första hälft."

Sternrapporten


Om vi inte gör någonting


Om vi inte gör något mot växthuseffekten kommer detr bli dyrare än om vi inte gör någonting nu. Geografin kommer att förändras, inte bara på kartan utan även vart vi bor. Det krävs även att man släpper in nya affärsmöjligheter som passar in på att midre koldioxidhanterade varor släpps in på marknaden. Då ekonomin handlar mycket om att vi fortsätter att handla men på en balanserad och miljövänlig nivå. Om vi struntar i växthuseffekten kommer det skada ekonomin till förädande nedgång.

Glaciärernas smältning kan drabba en sjättedel av världsbefolkningen. Att det blir översvämmingar, liksom vi tidigare sett har haft förödande konsekvenser.

Återgärder

Minska på avhuggningen av skog skulle leda till att hejda utsläppen av koldioxid. Dock är skogsavhuggningen en viktig faktor i vårat samhälle. Då vi andvänder papper för böcker, bygga hus, toalettpapper. Därför kommer vi mot slutsatsen av vad vi kan göra... Minska på våra pappers burk, bygga hus (möjligtvis i betong för att även förvara värmen i huset).




Som jag har tagit upp tidigare har EU kommit fram till att det ska vara ekonosmisk bra att vara miljövänlig. Då skället med handeln handlar om att tjäna pengar. Så om företagen släpper ut mer en vad kvoten släpper ut, får företaget betala för det. Vilket är lönsamt för framtiden då det faktiskt är så att 14% av enegriutsläppen kommer ifrån industrierna (under 2000). Dessutom har Europa och Nordamerika stått för hela 70% av  koldioxidutsläppen sedan 1850 talet. Då det faktiskt är vi som framstället, handlar och producerar mest.



"Skatter på energi och utsläpp är effektiva styrmedel för att nå målen inom klimat- och energiområdet."

Regeringen



Regeringen har inte bara höjt priset på skatter, dem har föruttsätt att det finns så kallade gröna taxi billar, miljövänliga taxi bilar. Dock anser regeringen att finanskrisen har påvärkat miljöanpassningen, men att dem fortfarande jobbar på att höja bränsleskatten. Dessutom höjs nu fordonsskatten. Att ju mer utsläpp en bil släpper ju mer fordonsskatt blir det. I Januari 2011, ska även koldioxidskatten höjas i från 21 procent till 30 procent. Regeringen anser att syftet är att minska på bilåkningen eller att göra det enklare för männsikor att välja mijövänligare sätt att transpotera sig. Och att då låta den som förorenar mer i mijön, få dem att betala för sina utsläpp. Medan de bilar som släpper ut mindre än 120 g koldioxid per kilometer slipper att betala fordonsskatt.

Samtidigt hur ska dem som inte har råd att skaffa sig en miljövänlig bil göra? Borde dem få bidrag till att anskaffa sig en mijlövänligbil? I sådanna fall kan man andväna dem som kör och betalar fordonsskatt, att deras skatt går till för att ge ut bidrag för hushålls som inte har råd med att införskaffa sig en miljövänlig bil.

Och då även ska vi höja momsen på kläder? Som ändå också släpper ut koldioxid vid produktionen. Då vi ofta påstår att vi masskonsumerar, då kläderna endå är en storfaktor i våran handel och som även sprider kemikalier.

Fortsättning följer...



Skatten hjäper:

Dn, 19 maj 2010.



Källor:
http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-5711-1.pdf
http://www.alltombostad.se/Bygg/_Artiklar_Bygg/Villa_Eko__ett_miljovanligt_hus_av_lattklinker/
http://europa.eu/pol/env/index_sv.htm
http://www.regeringen.se/sb/d/11751
http://www.dn.se/motor/2.2202/lagre-bensinforsaljning-1.1108050

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0